Historia

foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

okladkaNa szlaku Warszawa- Afryka- Warszawa
Kartki z podróży motocyklem
Warszawa - 1932

         „Każdego z nas ciągnie myśl w świat szeroki.- Świat! Pomyśleć tylko. Nieznana przestrzeń przed nami. Kraje i ludzie, o których się słyszało w szkołach i czyta się codziennie w gazetach”.

   Tymi słowami, pełnymi pasji, autor kapitan Jan Masoński rozpoczyna swoją niezwykłą opowieść- relację z podróży motocyklem, która odbyła się w roku 1931. Myśl poznania świata, obcowania z przestrzenią pchnęła go do zorganizowania tej niecodziennej motocyklowej wyprawy. „Oblekać lotną myśl w kształty cielesne”, jak pisze Autor, mógł dzięki swojej maszynie marki Harley – Davidson VL 1200, która dziennie przemierzała po kilkaset kilometrów, niosąc przy tym ciężar kierowcy, jego żony, ich znajomej p. W. Kluczyńskiej, psa Sójki oraz około 100kg bagażu. W podróży towarzyszył także ppłk Stanisław Siczek, jadący „solo” również na motocyklu tej samej marki.

Czytaj więcej: NA SZLAKU W-WA - AFRYKA - W-WA

Żołnierze 10 Brygady Kawalerii pod dowództwem płk. dypl. Stanisława Maczka we wrześniu 1939 roku walkę z najeźdźcą rozpoczęli w Myślenicach jako odwód Armii Kraków. Walki w Beskidzie Wyspowym trwały kilka dni, skutecznie opóźniając atak Niemców mimo ich wielokrotnej przewagi. 7 września żołnierze 10 BK dostają rozkaz przejścia w rejon Rzeszowa (w Rzeszowie stacjonował sztab 10 BK). Po walkach na przedmieściach Rzeszowa brygada wycofuje się do Łańcuta (miasto garnizonowe 10 Pułku Strzelców Konnych, który wchodził w skład 10 BK). To w Łańcucie po raz pierwszy słyszą, że niemieccy żołnierze nadali im przydomek „Czarna Brygada” ze względu na ich charakterystyczne stroje. Po krótkich walkach w swoim mieście wycofują się za San w okolice Radymna. Następnie brygada dostaje rozkaz wycofania się w kierunku Lwowa z zadaniem jego obrony. Przez Wielkie Oczy, gdzie Maczek w młodości wielokrotnie spędzał wakacje u swego wuja, dociera do Żółkwi i dalej do Lwowa.

Czytaj więcej: SZLAKIEM CZARNEJ BRYGADY

   „Sto mil po Polsce” rajd zorganizowany został przez klub „Unia”  z Poznańa. Inicjatorami rajdu byli mjr. Kulesza i dr. Piotrowski dyrektor firmy „Stomil”.Celem rajdu było połączenie Polski zachodniej z Kresami wschodnimi jak i propagowanie produkcji krajowej, dlatego Rajd ma się odbywać w okresie Targów Poznański a metą jest Poznań. W planach na lata 1938 – 42 jako miejsca startu wyznaczono miejscowości: Stryj, Łuck, Pińsk, Baranowicze i Lida. Wybrano mniejsze miejscowości, w których rozpoczęcie tak dużej imprezy może wywołać zainteresowanie motocyklizmem i stanie się sensacją.

Czytaj więcej: RAJD „STO MIL PO POLSCE”